معرفی فلاسفه الستر مكينتاير

34534wer63

الستر مكينتاير

متولد 1929، بریتانیایی

اَلِستِر مَكينتاير یکی از تأثیرگذارترین متفکران دنیای امروز در حیطه‌های اجتماع، فلسفه‌ی اخلاقی و «اخلاق فضیلت» (رویکردی فلسفی که شخصیت و فضیلت را بالاتر از وظیفه مي‌داند) محسوب می‌شود.

مکینتایر فرزند دو پزشک بود. او در شهر گلاسگو به دنیا آمد و در دانشگاه‌های لندن، منچستر و آکسفورد درس خواند. پس از دریافت دکترا و پیش از نقل مکان به آمریکا در سال 1970، در دانشگاه‌های لیدز، اسکس و آکسفورد تدریس می‌کرد. پس از آن، مناصب مختلفی را در دانشگاه‌های مطرح سراسر آمریکا از قبیل پرینستون، وِن دِربیلت، دوک و نوتردام عهده‌دار بود. آثار مکینتایر بر نقش تاریخ در نظریه‌پردازی فلسفی تأکید دارند و به اخلاق ارسطویی نیز می‌پردازند. عمده‌ی شهرتش مرهون شاهکار تحسین شده‌اش «در پی فضیلت» است که مطالعه‌ای مهم در زمینه‌ی نظریه‌ی اخلاقی و سیاسی محسوب می‌شود. مکینتایر دو کتاب تأثیرگذار دیگر هم به نام‌های «کدام عدالت؟ کدام عقلانیت؟» و «سه رویکرد رقیب در تفحص اخلاقی» دارد که به تشکیل و تحول سنت‌های رقیب در حیطه‌ي استدلال اخلاقی می‌پردازند.

با وجود داشتن مناصب ممتاز در دانشگاه‌های انگلستان و آمریکا، در سال ۲۰۱۰ خودش را از تدریس بازنشسته کرده ولی نوشتن و انتشار آثارش را ادامه می‌دهد. او سه بار ازدواج کرده و چهار فرزند دارد.

آثار کلیدی: در پی فضیلت، ۱۹۸۱؛ کدام عدالت؟ کدام عقلانیت؟ ۱۹۸۸؛ سه رویکرد رقیب در تفحص اخلاقی، ۱۹۹۰؛ اخلاق در کشاکش مدرنیته، ۲۰۱۶

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating