معرفی رمان تاریخ

323489

تاریخ

۱۹۷۴ ¡ ایتالیا

الزا مورانته (۱۹۱۲- 1985)

تاريخ، رمان الزا مورانته، (که عنوان ایتالیایی‌اش هم به معنای قصه است و هم به معنای تاریخ) در سال ۱۹۷۴ منتشر شد و ترجمه‌ی انگلیسی‌اش بعدتر با عنوان تاریخ: یک رمان به بازار آمد. قصه‌ی مورانته در رم سالِ ۱۹۴۱ شروع می‌شود؛ زمانی که سربازی آلمانی وحشیانه به معلمی به نام ایدا تجاوز می‌كند. نُه ماه بعد، ایدا پسری به دنیا می‌آورد و او را اوسِپه می‌نامد. حالا ایدا باید به آب و آتش بزند تا این نوزاد و پسر بزرگ‌ترش نینو از جنگ جان به در ببرند. مورانته در روایتش گزارش‌هایی غیر شخصی از تاریخ رسمی ایتالیای سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۷ را لابه‌لای قطعه‌های بلندترِ قصه‌ی شخصی‌ترِ ایدا می‌آورد. در جهان ایدا، هیچ شخصیت تاریخی مشهوری وجود ندارد. ما در این جهان فقط آدم‌های شهریِ فقیری را می‌بینیم که با مشقت‌ها و رنج‌های مردم عادیِ دوره‌ی جنگ جهانی دوم دست و پنجه نرم می‌کنند.

مورانته موضوع معنای «جان به در بردن» را پیش می‌کشد و نشان‌مان مي‌دهد که بقای جسمانی برای سعادت یا حتی سلامتِ عقل ما کافی نیست. تبار یهودی ایدا بذر ترسی مرگبار را در وجودش کاشته و باعث شده که از جان به در بردنش احساس گناه کند. در این میان، نینو هم خانواده را ترک می‌کند تا به نیروهای مقاومت و بعد هم به چریک‌های کمونیست بپیوندد. وقتی رم از اشغال نازی‌ها رها می‌شود، ‌ساکنانش سعی می‌کنند به زندگی عادی قبل از اشغال برگردند اما تروما عمیق‌تر از این‌هاست و كسي نمی‌تواند از چنگش بگریزد. نینو نمی‌پذیرد که به زندگی عادی برگردد و دست آخر حین قاچان تفنگ کشته می‌شود. اوسپه هم که صرع دارد، در اثر تشنج می‌میرد. و ایدا که نمی‌تواند با اندوهش کنار بیاید، پس از نُه سال سکوت، در آسایشگاهی روانی خودش را می‌کشد.

مورانته، که خودش هم نیمه‌یهودی بود، در دهه‌ی 1930، دوره‌ای که در رم زندگی مي‌كرد، به نویسندگی روی آورد. وقتی شوهرش، آلبرتو موراویای نویسنده، در سال ۱۹۴۳ به فعالیت‌های ضد فاشیستی متهم شد، این زوج به جنوب ایتالیا فرار کردند. پس از آزادی ایتالیا، مورانته به رم برگشت و در رم با خانه‌های ویران شده در بمباران و مردمِ مستأصل مواجه شد. او در تاریخ از تجربه‌ی شخصی خودش از مواجهه با چهره‌های بی‌شمار جنگ و ویرانیِ ناشی از آن بهره گرفته است.

شما می توانید این کتاب به همراه هزاران عنوان کتاب دیگر را از فروشگاه اینترنتی بوک شهر تهیه فرمائید

 

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating