معرفی رمان تاریخچه پرنده کوکی

89856854

تاریخچه‌ی پرنده‌ی کوكي

۱۹۹۵-۱۹۹۴ ¡ ژاپن

هاروکی موراکامی (زاده‌ی ۱۹۵۱)

ماجراهای رمانِ تاریخچه‌ی پرنده‌ی کوکی، رمان سورئالِ ‌هاروکی موراکامی، در توکیوی امروزی اتفاق می‌افتند و از زبانِ تورواُکادا روایت می‌شوند؛ از زبان جوانی بیکار که آرزوهایش چندان بزرگ نیستند اما روزمرگیِ بی‌ماجرای زندگی‌اش ناگهان رنگ می‌بازد و سیرِ نامنتظره‌ی خودکاوی جای آن را می‌گیرد.

تورو، بعد از ناپدید شدن گربه‌اش، جست‌وجویی بی‌برنامه و در آغاز ناموفق را شروع می‌کند. اما کمی بعد، همسرش کومیکو هم ناپدید می‌شود. تورو خودش را مقصر می‌داند و در تلاش‌های غریب و کمابیش رؤیاگونه‌اش برای یافتن کومیکو گذارش به جاهایی عجیب - خانه‌ای متروک، چاهی عمیق، چهارراهی در شهر - می‌افتد و با آدم‌هایی آشنا می‌شود که شبیه‌شان را قبلاً ندیده: دختری ناخوش احوال، سیاستمداری بدطینت، دو خواهرِ غیب‌گو، و کهنه سربازی که هنوز رد آسیب‌های جنگ بر روانش هست. در پس‌زمینه‌ی جست‌وجوهای تورو، گه گاه صدای پرنده‌ای کوکی را هم مي‌شنويم. این شخصیت‌ها به مرور قصه‌شان را می‌گویند و تورو متوجه می‌شود که ارتباطی میان همه‌ی آنها وجود دارد اما نهایتاً چیزی که تورو را از جنون دنیای واقعی پیرامونش نجات می‌دهد، آشتیِ او با خودش است.

موراکامی، با بهره‌گیری از رئالیسم جادوییِ خاص خودش و در متن روایتِ سرگردانی تورو در جهانی که روز به روز غریبه‌تر می‌شود، مفاهیمی مثل از خودبیگانگی، بی‌کسی و هویت را وا می‌کاود. تورو تجربه‌های هولناک کهنه سربازان دومین جنگ چین و ژاپن در منچوری (1937- 1945) را از زبان خودشان می‌شنود؛ جنگی که پدر موراکامی هم در آن حضور داشته و مصیبت‌هایش را چشیده است. موراکامی، با انتخاب پس‌زمینه‌ی ژاپن امروزی برای قصه‌اش، فرصتی فراهم کرده تا تصویر جامعه‌ای را پیش چشم‌مان بگذارد که هنوز گرفتار آسیب‌های ماندگار جنگ و پیامدهای اقتصادی‌اش است.

شما می توانید این کتاب به همراه هزاران عنوان کتاب دیگر را از فروشگاه اینترنتی بوک شهر تهیه فرمائید

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating