معرفی فلاسفه توماس ناگل

3894789534

توماس ناگل

متولد 1937، آمریکایی

توماس ناگل فیلسوف برجسته و استاد حقوق، در یک خانواده‌ی یهودی در بلگراد یوگسلاوی (صربستان امروزی) متولد شد. او در دانشگاه‌های کورنِل و آکسفورد فلسفه خواند و سپس در سال ۱۹۶۳ دوره‌ي دکترای‌اش را در دانشگاه‌ هاروارد تحت نظر فیلسوف برجسته، جان رالز به پایان رساند. ناگل در حال حاضر استاد بازنشسته‌ی فلسفه و حقوق دانشگاه نیویورک است؛ دانشگاهی که بین سال‌های ۲۰۱۶ - ۱۹۸۰ در آن تدریس کرده است. او پیش از این دانشگاه، مدتی در دانشگاه‌های کالیفرنیا، برکلی و پرینستون به تدریس مشغول بود.

کارهای ناگل در زمینه‌های فلسفه‌ی اخلاق، سیاست و ذهن قابل توجه است. در کتاب «نگاهی از ناکجا» که به عقیده‌ی خیلی‌ها مهم‌ترین اثر او محسوب می‌شود، به مسأله‌ی دوگانگی ذهن - جسم، اخلاق، اراده‌ی آزاد و معنای مرگ پرداخته است.

تاکنون سه دکترای افتخاری و چندین تقدیرنامه و جایزه‌ی معتبر فلسفی گرفته است؛ از جمله جایزه‌ی دستاورد ممتاز مِلون در زمینه‌ی علوم انسانی، جایزه‌ی رولف شوک در زمینه‌ی منطق و فلسفه، و جایزه‌ی بالزان در زمینه‌ی فلسفه‌ی اخلاق.

آثار کلیدی: امکان نوع‌دوستی، ۱۹۷۰؛ خفاش بودن چطور می‌تواند باشد؟ 1974؛ پرسش‌های مرگ‌آور، ۱۹۷۹؛ نگاهی از ناکجا، ۱۹۸۶؛ ذهن و کیهان، ۲۰۱۲

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating