معرفی رمان خدای چیزهای کوچک

35636236

خدای چیزهای کوچک

۱۹۹۷ ¡ هند

آرونداتی روی (زاده‌ی 1961)

خدای چیزهای کوچک اولین کتاب آروندانی روی بود. تا پیش از آن حرفه‌ی آرونداتی روی معماری بود و البته نمایش‌نامه‌هایی هم نوشته بود. موفقیت جهانیِ چشمگیر این رمان، که بر اساس خاطرات نویسنده از کودکی‌اش در روستای آیمانام نوشته شده، فرصتی نصیب آرونداتی روی کرد تا در نقش کنشگری سیاسی ظاهر شود. رمان سرگذشتِ دختری به نام راهل و پسری به نام اِستا را بازگو می‌کند؛ دو قلوهایی که کودکی‌شان را با هم می‌گذرانند اما بعد، بیش از بیست سال، جدا از هم زندگی می‌کنند. قصه مدام بین دهه‌ی ۱۹۶۰ و دهه‌ی ۱۹۹۰ نوسان می‌کند و از زبان راوی سوم شخصِ دانای کل گفته می‌شود اما بیشتر وقایع را از زاویه‌ی دیدِ راهل مي‌بينيم. ما سرگذشت دو قلوها را دنبال می‌کنیم و می‌بینیم که گاهی چگونه چند ساعت زمان یا رویدادی خاص مسیر زندگی آدم‌ها را تغییر می‌دهد.

گرچه خدای چیزهای کوچک اساساً قصه‌ای خانوادگی است، رمانی درباره‌ی تاریخ و فرهنگ هند هم هست. یکی از شخصیت‌های قصه دالیت - عضو طبقه‌ی «نجس‌ها»- است و در نتیجه موضوع نظام متصلب کاستیِ هند و تبعیض‌های عام‌ترِ دینی و نژادی مطرح می‌شود. یکی دیگر از مضامینی که با آن مواجه می‌شویم زن‌ستیزی است و کنشگریِ فمینیستی روی در شخصیت آمو، مادر مطلقه‌ی دو قلوها که مخفیانه معشوقی دارد، نمایان می‌شود.

خدای چیزهای کوچک سراغ مسائلی مثل آزار جنسی، و مشخصاً آزار جنسیِ خویشاوندان، می‌رود که خیلی وقت‌ها در ادبیات نادیده گرفته می‌شوند. همین باعث شد که کتاب در هند به سببِ بی‌پردگیِ جنسی‌اش با انتقادهایی تند مواجه شود و حتی روی در کرالا، ایالتِ زادگاهش، به نقض عفت عمومی متهم شد. البته فقط محتوای کتاب روی نبود که خوانندگان را به چالش می‌کشید. سبک نوشتاری روی، برای سرشاخ شدن با میراث استعمار بریتانیا، خلاقانه با الگوهای انگلیسیِ «درست» بازی می‌کند. او کلمه‌ها و عبارت‌های من درآوردی را به کار می‌گیرد و شیوه‌ي استفاده‌اش از علایم سجاوندی هم نامتعارف است. روایتِ گاهی پاره پاره‌ی او نمودی است از این که ما خاطرات را چگونه به یاد می‌آوریم. خدای چیزهای کوچک قصه‌ای خانوادگی است که دامنه و معنایی وسیع‌تر پیدا می‌کند. حرف روی در این رمان این است که همیشه در هر زمان و هر مکان قوانین و قواعدی - درباره‌ی جایگاه اجتماعی، جنسیت، سبک ادبی یا هر چیز دیگر - وجود دارند اما می‌شود با این قواعد و قوانین جنگید و نقض‌شان کرد.

شما می توانید این کتاب به همراه هزاران عنوان کتاب دیگر را از فروشگاه اینترنتی بوک شهر تهیه فرمائید

 

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating