معرفی فلاسفه رابرت نوزیک

8937453

رابرت نوزیک

2002- 1938، آمریکایی

رابرت در بروکلین نیویورک از والدینی مهاجر روس به دنیا آمد و در کالج کلمبیا تحصیل کرد. در سال ۱۹۶۳ از دانشگاه پرینستون دکترا گرفت و به عنوان استاديار در همان دانشگاه مشغول به کار شد. سپس مدتی در دانشگاه‌های ‌هاروارد و راکفلر تدریس کرد تا آن که در سن سی به سالگی، استاد تمام دانشگاه‌ هاروارد شد.

نوزیک با اولین و احتمالاً تأثیرگذارترین اثرش به نام «آنارشی، دولت و آرمان شهر» (۱۹۷۴) که از آثار جان لاک الهام گرفته بود، به شهرت رسید. این کتاب دفاع جانانه‌ای است از لیبرترینیسم و دخالت حداقلی دولت در حق شهروندان نسبت به زندگی، آزادی و مالکیت. او بعدها موضع رادیکالش را در این کتاب مورد نقد قرار داد که این امر، از تغییر قابل ملاحظه‌ی تفکراتش نسبت به عقاید سوسیالیستی اولیه‌اش حکایت داشت.

علایق فکری توزیک بسیار متنوع بودند. او یک فیلسوف سیاسی برجسته محسوب می‌شد ولی در زمینه‌های شناخت‌شناسی، نظریات تصمیم‌گیری، اخلاق و فلسفه‌ی ذهن تأثیرگذار بود. توزیک در سن ۶۴ سالگی بر اثر سرطان معده درگذشت.

آثار کلیدی: آنارشی، دولت و آرمان شهر، ۱۹۷۴؛ توضیحات فلسفی، ۱۹۸۱؛ ماهیت عقلانیت، ۱۹۹۳؛ همگونی‌ها: ساختار جهان عینی ، ۲۰۰۱

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating