معرفی رمان راه آهن زیرزمینی

4436262

راه‌آهن زیرزمینی

۲۰۱۶ ¡ ایالات متحده

کالسون وایت‌هد (زاده‌ی ۱۹۶۹)

کالسون وایت‌هد در قصه‌ای درباره‌ی فرار دختری نوجوان از بردگی از طریق راه‌آهن زیرزمینی، جهانی خلق می‌کند که هم تصویری دردآور از تاریخچه‌ی قساوت‌آمیز بردگی در آمریکاست و هم واقعیتی آلترناتیو. «راه‌آهن زيرزميني» در واقعیت اسم شبکه‌ای از راه‌های زمینی برای فرار برده‌ها بوده اما در زمان وایت‌هد، قطاری هست که واقعاً زیرزمین حرکت می‌کند و با عبور از زیر مزرعه‌ها و خانه‌ها، برده‌های فراری را به ایالت‌های آزاد شمالی می‌رساند. گرچه وایت‌هد در بازنماییِ راه‌آهن زیرزمینی از تخیل هنری‌اش استفاده کرده، تصویر هولناکی که از زندگی بردگان در قرن نوزدهم پیش چشم‌مان می‌گذارد، خیال‌انگیز نیست.

کورای پانزده ساله که محنت بردگی در مزرعه‌ای در جرجیا جانش را به لب رسانده، با برده‌ای دیگر به اسم سزار فرار می‌کند و مسافر قطار زیرزمینی می‌شود؛ قطاری که همه‌ی مسافرانش می‌خواهند از جنوب فرار کنند. آنها، در جست‌وجوی جایی امن، از ایالتی به ایالتی دیگر می‌روند تا سرانجام به کارولینای جنوبی می‌رسند؛ ایالتی که بر اساس قانونش دولت مالکِ برده‌هاست و مثل آدم‌های آزاد با آنها رفتار می‌كند. اما مسافران قصه‌ی ما می‌فهمند که قرار است آزمایشی پزشکی روی آنها انجام شود و به این ترتیب همه‌ی رؤیاهاشان به باد می‌رود. کورا دوباره مسافر قطار می‌شود تا به ایالت‌های شمالی‌تر برود اما مجبور می‌شود خودش را مخفی کند. در تمام سفر کورا، مردی به نام ریج‌وِی تعقیبش می‌کند؛ مردی که شکارچی برده است و عزمش را جزم کرده تا کورا را به اربابش برگرداند تا با مجازات شکنجه و مرگ روبه‌رو شود.

كالسون وایت‌هد در رمانش به خیلی از رویدادهای تاریخی اشاره می‌کند، مثلاً ماجرای آزمایشی درباره‌ی بیماری سیفیلیس در مؤسسه‌ی تاسکیگی که در آن، مردهای سیاه‌پوست را عمداً به سیفیلیس مبتلا می‌کردند و درمان‌شان هم نمی‌کردند تا سیر پیشرفت بیماری را ببینند و مطالعه کنند. این رمان به دیگر سبعیت‌های تاریخ هم اشاره‌هایی می‌کند، مثلاً به تصلیب جمعی بردگان شورشی در روم باستان یا عقیم‌سازی اجباری بعضی گروه‌ها در آلمان نازی. واقعیت هولناک این است که همین عناصرِ برگرفته از تاریخ حقیقی نوع بشر رمان کالسون را چنین قدرتمند کرده است.

شما می توانید این کتاب به همراه هزاران عنوان کتاب دیگر را از فروشگاه اینترنتی بوک شهر تهیه فرمائید

 

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating